Close Menu
Wij zorgen voor meer donaties via Ad Grants.

Zo schrijf je goede advertentieteksten voor Ad Grants

18 januari 2017
Zo schrijf je goede advertentieteksten voor Ad Grants

In een advertentietekst heb je in zowel Google Ad Grants als AdWords een beperkte ruimte voor jouw tekst. Dit kan het lastig maken om jouw boodschap goed duidelijk te maken aan jouw doelgroep. Om ervoor te zorgen dat jouw Ad Grants zo veel mogelijk oplevert is het belangrijk om de juiste advertentieteksten te gebruiken. Helaas is er geen standaard advertentietekst die altijd werkt. Elke non-profit organisatie en elke doelgroep is weer anders. Wel zijn er een aantal universele factoren die het verschil maken tussen een effectieve advertentietekst en een minder effectieve. In dit artikel zetten we een aantal belangrijke tips op een rijtje, zodat je zelf aan de slag kunt met het schrijven van goede advertenties.

Regels van Google

Voordat een advertentie wordt weergegeven moet deze eerst door Google goedgekeurd worden. Om ervoor te zorgen dat jouw advertenties goedgekeurd worden moeten jouw Ad Grants advertenties voldoen aan de Google AdWords richtlijnen. In het kort moeten jouw advertentieteksten:

  • Duidelijk weergeven waar de advertentie over gaat;
  • Binnen het aangegeven aantal tekens blijven (sinds kort heb je meer ruimte in de uitgebreide advertenties);
  • Geen uitroeptekens in de titel bevatten;
  • Zich houden aan algemene spelling en grammatica regels;
  • Niet misleidend zijn of onterecht merknamen bevatten.

Gebruik je zoekwoorden uit het zoekwoorden onderzoek

Je hebt natuurlijk niet voor niets een zoekwoorden onderzoek (link naar blog zoekwoorden onderzoek) uitgevoerd. Gebruik in een advertentietekst in ieder geval één zoekwoord:

  • Zet het zoekwoord in de titel;
  • Gebruik het zoekwoord in ieder geval in één van de tekstregels;
  • Laat eventueel het zoekwoord terugkomen in de zichtbare URL.

Door de zoekwoorden in de advertentieteksten te gebruiken worden je advertenties geactiveerd wanneer mensen op deze of gelijkende zoekwoorden zoeken. De kans dat jouw advertentie dan getoond wordt in de zoekresultaten is hierdoor veel groter!

Gebruik de USP’s  van jouw goede doel

Maak in jouw advertentieteksten duidelijk waar jouw goede doel voor staat en wat jou onderscheidt van andere goede doelen. Dit kan door unique selling points (USP’s) in jouw advertentieteksten op te nemen. Bedenk wat jouw anders maakt van andere goede doelen:

  • Waarom moeten mensen aan jouw goede doel doneren?
  • Welke unieke acties organiseert jouw goede doel?
  • Welke doelstellingen proberen jullie te bereiken en waarom is dat belangrijk?

Er zijn natuurlijk talloze goede doelen. Door USP’s te gebruiken spring kun je meer opvallen tussen de andere non-profit organisaties.

  • Bratpack
  • Google Parner
  • CBF
  • Vakopleidingen Fondsenwerving