Close Menu
Wij zorgen voor meer donaties via Ad Grants.

Hoe bepaal je de juiste zoekwoorden?

21 december 2016
Hoe bepaal je de juiste zoekwoorden?

We hebben in het vorige blogbericht: ‘Introductie tot zoekwoorden in Ad Grants’ uitgelegd waarom zoekwoorden belangrijk zijn voor de resultaten van je Ad Grants advertenties. Zonder de juiste zoekwoorden worden je advertenties niet vertoont of zorgen ze niet voor de juiste acties om jouw doelen te bereiken.

Hoe bepaal je nou die zoekwoorden die passen bij jouw organisatie en bij de doelen die je wil bereiken? Het antwoord is heel simpel: je voert een zoekwoorden onderzoek uit.

Hoe gaat een zoekwoorden onderzoek in zijn werk?

Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen om de juiste zoekwoorden te bepalen. Wij zullen elke stap toelichten zodat je hier mee aan de slag kunt.

Stap 1. Verzin zelf zoekwoorden

Jij kent jouw goede doel het beste. Bedenk dus woorden die bij je organisatie en bij de missie passen. Een aantal vragen die je jezelf tijdens dit proces kunt stellen zijn:

  • Waar wil ik dat mijn goede doel op gevonden wordt?
  • Waar zoekt de doelgroep naar als ze mijn organisatie willen vinden?
  • Wat is het doel van onze campagne?

Vermijd hierbij al te brede zoekwoorden, zoals “goed doel”. Wees juist wat specifieker. Ondersteunt jouw goede doel zieke dieren? Kijk dan ook naar: goed doel dieren, hulp dieren, hulp verlaten dieren, hulp gewonde dieren.

Stap 2. Kijk wie je concurrenten zijn

De zoekwoorden die je in stap 1 hebt bedacht kun je gebruiken om te kijken wat jouw concurrenten doen. Typ de woorden in de zoekmachine Google en bekijk de zoekresultaten. Op deze manier krijg je een beeld van wie je concurrenten zijn en op welke zoekwoorden zij al (goed) gevonden worden.

Stap 3. Analyseer je zoekwoorden en ontdek verwante woorden

Er zijn verschillende manieren om te ontdekken welke verwante zoekwoorden er zijn voor een zoekterm die je al verzonnen hebt. Zo kun je de volgende tools gebruiken:

Een aantal van deze tools zijn gratis, Semrush is een betaalde service, maar dan heb je ook toegang tot meerdere functionaliteiten.

Je kunt ook het zoekvolume van zoekwoorden ontdekken in de keyword planner van Google AdWords. Dit is echter alleen nog mogelijk als je een AdWords account bezit.

Stap 4. De zoekwoordenlijst controleren

De lijst zoekwoorden die je nu hebt kun je gaan controleren in zoekmachines. Deze check is heel basaal, maar je kunt hier mee ontdekken welke soort resultaten bovenaan komen op deze zoektermen. Daarmee kun je beoordelen of jouw organisatie hier tussen past.

Stap 5. Analyseren en optimaliseren

Met de lijst die je in stap 4 hebt samengesteld kun je advertenties en campagnes opzetten. Wanneer deze advertenties al een tijd actief zijn kun je analyseren welke resultaten de advertenties hebben en door welke zoekwoorden ze geactiveerd worden. Je kunt zo ontdekken of je zoekwoorden gemist hebt. Daarnaast is het zaak om regelmatig jouw zoekwoordenlijst opnieuw te analyseren. Op deze manier blijf je jouw zoekwoorden en daarmee jouw advertenties optimaliseren.

Zoekwoorden onderzoek laten doen

Het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek kost veel tijd. Misschien heb je de tijd niet om dit voor jouw goede doel te doen. Of misschien klinkt het allemaal nog te moeilijk. Wees dan gerust! AdGrants.nl is een betrouwbare partner die de juiste zoekwoorden voor jouw non-profit kan vinden. Wij ondersteunen en/of ontzorgen je graag met een zoekwoorden onderzoek en helpen je graag met het optimaliseren van jouw zoekwoorden. Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact met ons op.

  • Bratpack
  • Google Parner
  • Triple F Academy