Close Menu
Wij zorgen voor meer donaties via Ad Grants.

CTR in Google Ad Grants Verhogen

20 april 2018
CTR in Google Ad Grants Verhogen

Vanaf 1 januari 2018 gelden er nieuwe eisen voor Google Ad Grants accounts. Zo moeten zoekwoorden vanaf deze datum een kwaliteitsscore hebben van 3 of hoger, moeten campagnes ten minste twee advertentiegroepen hebben en zijn de meeste eenwoordige zoekwoorden verboden. De grootste eis die zich onder deze geüpdatete beleidsregels bevindt is echter toch wel het verhoogde CTR minimum.

Wat is de CTR?

CTR is de afkorting voor Click-Through-Ratio, ook wel klikfrequentie of doorklikratio genoemd. Hoe hoger de CTR is bij een advertentie, des te meer gebruikers die de advertentie hebben gezien er ook op klikken. Zo geeft deze klikfrequentie dus aan hoe effectief en relevant uw advertentie is voor bezoekers. Ook Google ziet de waarde van een hoge CTR in. Daarom verhoogt het bedrijf het minimum van 1% naar 5%. Accounts die voor twee opeenvolgende maanden niet aan het 5% minimum voldoen, worden opgeheven. Dit klinkt streng, maar het is gelukkig niet onmogelijk aan de vereiste te voldoen. Wij geven u enkele tips die u helpen uw CTR te verhogen.

1. Zorg voor relevantie

Een goede advertentie biedt relevante informatie. Groepeer daarom uw zoekwoorden in verschillende advertentiegroepen. Op die manier past u uw advertentietekst aan op de gebruikte zoekwoorden. Wilt u zich in uw zoekwoorden focussen op het geven van donaties? Ga dan niet onnodig uitweiden over vrijwilligerswerk, maar richt u op het desbetreffende zoekwoord. Zo verhoogt u de relevantie van en de relatie tussen zoekwoord, advertentie en waar mogelijk ook landingspagina.

2. Gebruik pakkende advertentieteksten

Zorg dat u opvalt tussen uw concurrenten op de resultatenpagina door de aandacht te trekken met pakkende titels. Laat de zoekterm van de bezoeker bijvoorbeeld terugkomen in de titel of voeg een punt of vraagteken toe aan de eerste tekstregel. Ook helpt het om een vraag te stellen in uw advertentie. Hierdoor moedigt u bezoekers aan om te reageren en op uw advertentie te klikken.

3. Vermijd commerciële zoekwoorden

Binnen Ad Grants zult u de advertentieveiling altijd verliezen van commerciële partijen. Bescherm uw CTR daarom door waar mogelijk commerciële zoekwoorden te vermijden. Het is zelfs verboden om merkwoorden die niet uw eigendom zijn, zoals ‘YouTube’ of andere organisaties, in uw advertenties te plaatsen. Ook kosten kunt u beter weglaten uit uw advertenties.

4. Gebruik advertentie extensies

Advertenties met extensies vallen meer op en nemen meer ruimte in, waardoor u andere concurrerende bedrijven naar beneden drukt op de resultatenpagina. Extensies bieden aanvullende informatie over uw bedrijf, waardoor u bezoekers aanspoort door te klikken en tot actie over te gaan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • sitelinks
  • highlights
  • oproep-extensies
  • recensie-extensies

Het toevoegen van advertentie extensies kost niets, maar u betaalt wel voor het klikken op deze extensies.

5. Filter uw doelgroep

Toon uw advertenties alleen aan uw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan geolocatie en taal, maar ook aan geslacht en leeftijd. Maak een duidelijk onderscheid tussen donateurs en vrijwilligers, maar denk er ook over na of u jongeren of juist oudere mensen aan wilt spreken. Maak een duidelijk onderscheid tussen de verschillende doelgroepen door u in iedere advertentie toe te spitsen op een specifieke groep mensen.

Zo voldoet u aan het CTR minimum

Ligt uw CTR nog steeds onder de 5%? Wij helpen u graag om aan het vereiste minimum te voldoen en een succesvolle campagne op te zetten. Neem contact op voor advies op maat.

 
  • Bratpack
  • Google Parner
  • Triple F Academy