Close Menu
Wij zorgen voor meer donaties via Ad Grants.

Meer ruimte voor Meta Descriptions in Google

13 februari 2018
Bratpack resultpage

Sinds kort zijn er veranderingen opgetreden in de zoekresultatenpagina van de organische resultaten van Google. De Meta Descriptions zijn de korte stukjes tekst die beschreven staan bij de zoekresultaten. Vaak zijn het korte samenvattingen van de webpagina die u wilt bezoeken. Deze beschrijving biedt een podium om potentiële gebruikers aan te sporen uw webpagina te bezoeken. Vanaf nu heeft u nog meer ruimte om deze gebruikers over te halen. Dat blijkt in ieder geval uit de toegenomen lengte van de meta descriptions die onze specialisten hebben gesignaleerd.

Wat is er precies veranderd?

In december 2017 bevestigde Google dat de meta descriptions langer waren geworden. Eerst mochten de beschrijvingen ongeveer 155 tekens lang zijn. Beschrijvingen die langer waren dan dit aanbevolen maximum werden meestal afgebroken. eind december 2017 en begin 2018 verschenen er meta descriptions die gemiddeld 230 tekens inclusief spaties telden. Deze zien er ongeveer als volgt uit:

 

Op smartphones krijgen meta descriptions iets minder ruimte. Zo komt de lengte uit op maximaal 210 tekens inclusief spaties:

Voordelen van langere meta descriptions

Waarom heeft Google de lengte aangepast? Google heeft er baat bij als mensen binnen één klik het antwoord vinden op hun vraag. Hierdoor hoeft de gebruiker niet van de zoekresultatenpagina af te gaan om een antwoord te krijgen. Door de meta description langer te maken, heeft u bovendien meer ruimte om:

  • de gebruiker relevante informatie te geven;
  • uw concullega’s naar beneden te drukken als u boven hen staat in Google;
  • een call-to-action in uw meta description te verwerken.

Betekent dit dat alle meta descriptions nu 230 tekens lang zijn? Als u uw meta descriptions niet zelf heeft aangepast, blijven ze gewoon even lang. Wanneer u uw beschrijvingen laat genereren door Google, worden ze automatisch verlengd.

Wat nu?

De vraag is nu of het verstandig is om al uw meta descriptions razendsnel aan te passen. Voor Google is de nieuwe lengte nog een test en kan het altijd nog worden terug veranderd. Bovendien spelen ook andere zoekmachines, zoals Bing, mee. De meeste meta descriptions van Bing zijn 160 tekens, wat betekent dat er weinig is veranderd. Een meta description van 230 tekens wordt op Bing dus afgebroken. Daarom is ons advies om uw beschrijvingen voorlopig nog op 155 tekens te houden.

Ons advies

Toch is het zonde om helemaal niets met de nieuwe update te doen. Wij stellen voor om in plaats daarvan uw meta descriptions op te knippen in twee delen. In het eerste deel van 155 tekens schrijft u een korte meta description voor de reguliere optimalisatie. In het tweede deel van 75 tekens benoemt u het primaire trefwoord, voorbeeld:

Bratpack is de partner die uw ambities waarmaakt voor Webdesign, online marketing, SEO en SEA, dat alles onder één dak nabij Amsterdam en Haarlem.Wilt u een website op maat of een volledige AdWords strategie? Bel 020-4977081.

Als uw meta description nu toch wordt afgebroken na 155 tekens op een zoekmachine als Bing, heeft u in ieder geval relevante informatie over kunnen brengen. Zo weet u zeker dat uw beschrijving goed wordt getoond. Heeft u nog vragen over meta descriptions? Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies.

  • Bratpack
  • Google Parner
  • Triple F Academy